MBZ u Klubu Močvara

MOČVARNI MBZ
 
Ljetni, treći, blok 31. MBZ-a (Continuum Nr. 3 – Le sacre de l'été, 15. – 17. 7.) gotovo se u cijelosti odvija – na Savi. Točnije, na savskome nasipu, u Klubu Močvara i u Pogonu Jedinstvo. U Jedinstvu se izvodi Semi-mono-opera Silvija Foretića, o čemu više pročitajte ovdje, kao i programi ansambla Decoder, te improvizacije mlade slovenske pijanistice Kaje Draksler.
 
U nastavku pročitajte više o programima 31. MBZ-a koji se održavaju u Močvari, u subotu, 17. srpnja:
Nakon novog nastavka Svirkaonice za djecu, u 16h odvija se okrugli stol, u suradnji s portalom Kulturpunkt i regionalnom platformom Svijet oko nas, na temu Suvremena glazba – pitanje ukusa ili razumijevanja? 
 
Iz Močvare i Jedinstva možete se virtualno udaljiti, kako biste čuli koncert Vida Veljaka u 17h; Od 18h u Močvari, uživo, možete čuti predavanje Jorgea Sánchez-Chionga o povijesti i praksi turntabl(e)isma, odnosno manipuliranja zvukom i stvaranja glazbe uporabom gramofona. Na predavanju možete dobiti teorijsku podlogu za ono što ste možda večer prije čuli u praksi – u petak, 16. 7., od 23h, Sánchez-Chiong nastupa u Močvari kao turntablist.
 
Jorge Sánchez-Chiong - ©Jana Wilfing
 
Sánchez-Chiong pojavljuje se, dakle, u dvostrukoj ulozi: kao DJ u petak i kao predavač u subotu, nakon čega u susjedstvu, u Jedinstvu, možete vidjeti već spomenutu Semi-mono-operu Silvija Foretića, u 19:30, te se vratiti u Močvaru na  eksperimentalni rock i elektroniku: Trokut u 20:30h i Delapse u 22h. 
 
 
O ukusima se raspravlja
 
Poslijepodnevni okrugli stol o suvremenoj glazbi moderirat će skladatelj Ivan Violić (Dubrovnik, 1982.), koji objašnjava zašto je takvo događanje bitan dio festivalskog programa:
„Festival suvremene glazbe ima umjetničku i društvenu vrijednost. To je događaj koji omogućuje živu i neposrednu komunikaciju između kompozitora, izvođača i publike, tj. svih sudionika. S obzirom na to da društvo i umjetnost doživljavaju stalnu mijenu, potrebno je njihov odnos neprekidno njegovati održavanjem dijaloga. Jedan od vidova takvog dijaloga je i okrugli stol koji ću moderirati.“
 
 Ivan Violić, MBZ, 2019.
 
Ivan Violić predstavlja i svoje moderatorsko polazište:
„Recepcija svake umjetnosti, a posebno suvremenog izričaja, ovisi o nizu faktora. Na intimnoj razini, stav o nekom djelu proizlazi, s jedne strane, iz osobnog ukusa, a s druge strane, razumijevanja 'jezika' kojim djelo progovara. Kakva je dinamika odnosa razumijevanja i ukusa te postoji li međusobna uvjetovanost? Ukus pretpostavlja razvijanje 'dobrog ukusa', ili je barem nekoć pretpostavljao, a taj razvitak bio je povezan s akvizicijom alata za razumijevanje i pojmom 'osobnog razvoja'. Gubljenjem povjerenja u institucije te procesom demokratizacije svačiji ukus postaje legitimna pozicija koja ni ne smjera u pravcu 'mučnog' procesa refleksije i učenja. 'Ukus' je ujedno početna i završna točka promišljanja, što je u direktnoj kontradikciji s onom umjetnosti čiji je cilj uvijek nanovo preispitivati i širiti granice spoznaje. 
 
S druge strane, raznorodnost izričaja stavlja veliki pritisak na pojedinca koji u užurbanosti života nema vremena ni mogućnosti za razvoj razumijevanja svakoga pojedinog 'jezika' te 'ukus' postaje zadnje utočište stvaranja vlastitog mišljenja. Cilj je okruglog stola istraživanje odnosa tih dvaju čimbenika i osmišljavanje recepcijskih strategija kojima se može ostvariti kvalitetniji sud, te omogućiti veće bogatstvo doživljavanja i razumijevanja.“
 
 
Jorge Sánchez-Chiong - ©Jana Wilfing 
 
Majstor hibrida
 
Jorge Sánchez-Chiong, koji će u petak, 16. srpnja, navečer biti DJ, a u subotu, 17., održati predavanje, je austrijsko/venezuelanski skladatelj kubansko/kineskog podrijetla. Od 1988. godine živi kao nezavisni skladatelj i umjetnik turntablist u Beču gdje sklada po narudžbama za ansamble, orkestre i festivale nove glazbe. U svojim kompozicijama iznimno naglašenog ritma „nastoji uhvatiti dinamičnost i spontanost improvizacije“. Sánchez-Chiong također prelazi okvire koncertne glazbe surađujući s umjetnicima iz novih umjetničkih pokreta koji uključuju eksperimentalno kazalište i elektroničku glazbenu scenu, znanost, performans, turntablism, kao i suradnju s koreografima i s umjetnicima koji se bave filmom i videom. 
 
Sánchez-Chiong studirao je kompoziciju na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču. Mentor je na Impulsu u Grazu, a od 2010. godine podučava i kompoziciju na Međunarodnom ljetnom tečaju za Novu glazbu u Darmstadtu. U proteklih nekoliko godina Jorge Sánchez-Chiong stvorio je „precizne tehnike miješanja naizgled neposrednog izražaja i složenih poruka – u improvizirane i komponirane hibride, u kojima se spajaju: buka i instrumental, turntable i zvuk orkestra, komorna glazba i videoumjetnost.“
 
 
Eksperimentalno ambijentalni elektronički jazz
 
Močvarni festivalski dan završava nastupom dvaju ansambala: sastavom koji je posvećen elektroničkom jazzu te elektroničkom projektu koji će prvi put, baš za MBZ, glazbu sa svojeg albuma „prevesti“ u inačicu za izvedbu na instrumentima uživo.
 
U Močvari u 20:30 svira electronic jazz kvartet, koji inače nastupa kao kvintet, a zove se Trokut. Osnovan je krajem 2018. godine pri Odjelu za jazz glazbu Fakulteta za glazbu i izvedbenu umjetnost u Grazu (Austrija). Repertoar kvinteta čini autorska glazba sačinjena od kolaža unaprijed definiranih struktura, motiva te improvizacija inspiriranih modernom jazz, elektroničkom i rock glazbom. Melodije, harmonija i elektroničke teksture na tragu su, kažu, izvođača poput Kneebodya, Radioheada, Boards of Canada, Madliba, Jaga Jazzista, Shai Maestra i glazbe ostalih izvođača izdavačke kuće ECM.  U zvukovnom kolažu kvinteta isprepliću se značajke suvremenog jazza, poput improvizacije preko zadanih formi i harmonijskih progresija, različiti elementi moderne elektroničke glazbe, zvukovni pejzaži ambijentalne glazbe, energija rocka i repetitivnost minimalističkog pokreta. 
 
Članovi kvinteta su Ana Čop, vokalistica i klavijaturistica, Luka Čapeta za električnom gitarom, Hrvoje Kralj za električnom bas-gitarom, Jerko Jurin za bubnjevima i Jaka Arh, tenor-saksofonist zadužen i za efekte i elektroniku. Na MBZ-u Trokut iznimno nastupa u formaciji kvarteta, bez pjevačice Ane Čop.Do sada su nastupali u Hrvatskoj i Sloveniji, a u jesen 2020. objavili su album Shapeless, za nakladnika Rika Muzika iz Londona, za koji su nominirani za nagradu „Porin“, a kao skupina nominirani su „Rock&Off“ u kategoriji Jazz&Off. 
Album je dobio i brojne pohvalne kritike. Dubravko Jagatić za Nacional je komentirao: „Njihovo eksperimentiranje sa zvukovima i melodijama pitko je i zadivljujuće, što zbog vrhunske izvedbe, a što zbog, na momente neobičnih, harmonija i spoja eksperimentalnog jazza s ambijentalnom elektronikom – koji, neočekivano, u njihovoj interpretaciji i te kako drži vodu.“ Jaša Bužinel za portal Slovenskoga glazbeno-informativnog centra SIGIC zapisao je da je njihova glazba „taman dovoljno konzervativna da očuva zvukovnu bit jazza, ali i dovoljno istraživačka da prepoznatljivu paletu jazz zvukova nadopunjuje sintetskim zvukovima i detaljima koji glazbi pridaju dimenziju (post)modernosti.“
 
 
 
Trokut, foto: Jan Iveta
 
 
 
Organski, nekontrolirani kaos
 
Program u Močvari završava projektom delapse zagrebačkoga elektroničkog producenta Leonarda Klaića, koji na MBZ dolazi s gostima. 
Leonard Klaić producent je mlađe generacije koji je radio na mnogobrojnim izdanjima sastava She Loves Pablo, zatim za Mašinko, Killed A Fox, Malady Lane, Muscle Tribe Of Danger And Excellence, Lovely Quinces, Pase, Portman i druge. Aktivno svira bubnjeve u bendovima She Loves Pablo i Lovely Quinces. Kao delapse je izdao EP BRICKED te 2020. album prvijenac OMENS, na kojem se, kaže, „hvata u koštac s dva oprečna glazbena svijeta, onim bendovskim s live instrumentima i mračnijom klupskom elektronikom, izvlačeći pritom na površinu melankolično ozračje kao iskren odraz vremena i emocija koje trenutačno proživljavamo.“
 
 Leonard Klaić (delapse) ©Vjekoslav Palinić
 
Leonard Klaić ovako opisuje projekt delapse:
 „delapse je krenuo kao posljedica mojeg istraživanja u slobodno vrijeme, studijskog igranja zvukovima i proučavanja stilova glazbe kojima se dotad nisam bavio. Oduvijek me fascinirala elektronička glazba, ali ne zbog plesne komponente, nego neograničenih potencijala pri stvaranju zvukova. To je u mojoj glavi kombinacija elektronike, ljubavi koju imam prema filmskoj i atmosferičnoj glazbi, noise i skoro apstraktnim sound design formama, uz dozu žestine i glasnoće kojom sam oduvijek volio biti okružen. Nakon prvog EP izdanja, koje je u principu bilo stilska vježba i ispipavanje terena, ovaj album dosta vjerno prikazuje tu kombinaciju i rađen je bez očekivanja i želje da se ikome svidi, jednostavno sam radio album kakav bih ja htio slušati.“ 
 
delapse live ©Vjekoslav Palinić
Klaić je najavio i nastup delapsea na MBZ-u:
„Za ovaj koncert, koji će ujedno biti i prvi za delapse, odlučio sam ići malo težim i novim smjerom. S obzirom na to da je ova glazba rađena potpuno digitalno, što znači da su u studiju čak i akustični instrumenti naknadno poprilično obrađeni i 'potrgani', ona se u ovom obliku ne može reprezentativno izvesti uživo. Stoga sam, umjesto možda logičnije DJ-inačice, odlučio pretvoriti sve u jednu otvoreniju, poluimprovizacijsku formu sa živim bendom. Na pozornici će mi se pridružiti neki od najboljih glazbenika koje poznajem: Mark Mrakovčić, Chris Ian, Krešimir Kokić i Pavle Gulić, gotovo svi u ulozi multiinstrumentalista, uz gostovanja vokala koji su se našli i na albumu Mary May, Domagoja Šimeka i Nenada Gajića. Zajedno ćemo od studijskoga kontroliranog kaosa pokušati napraviti jedan živi, organski, nekontrolirani kaos u rasponu od tihih atmosferičnih pejzaža do ekstrema koji gotovo da ulaze u noise domenu. Veselimo se.“