Cantus Ansambl – moglo bi se reći, kućni ansambl Muzičkog biennalea Zagreb – jedan je od naših najistaknutijih ansambala posvećenih izvođenju Nove glazbe. Podjednako spretan u interpretaciji djela hrvatskih autora kao i onih inozemnih, u kontekstu trenutnog izdanja MBZ-a objedinit će te svoje kvalitete. Između ostaloga, uz izvedbu Cantus ansambla, reproducirat će se snimke skladbi najvećih imena suvremene hrvatske glazbe – za MBZ neizostavnoga Milka Kelemena te doajena hrvatske avangarde, posebice elektroakustičke i konkretne glazbe, Ive Maleca i Branimira Sakača. Zagrebačka publika moći će premijerno pogledati i kratki eksperimentalni animirani film Structures poljskog avangardista. Piotra Kamlera , za kojeg je i originalno nastala Malecova skladba Dahovi iz 1961. godine. Za Kamlerove filmove skladali su članovi GRM-a (Groupe de Recherches Musicales), među kojima veliki Iannis Xenakis, Bernard Parmegiani, pa tako i Ivo Malec.
Uz najavu praizvedbe djela Olje Jelaske valja spomenuti i ostale skladatelje koji, poput navedene skladateljice, postižu odmak od skladateljske tradicije, ali i tradicionalnih slušateljskih i kritičkih uzusa organskijim pristupom, tj. povratkom klasičnomu komornom ansamblu, ponegdje u igri s elektronikom. Okosnicu njihove novoglazbene odrednice čine dekonstrukcija skladateljskih tehnika ili pak proširenje standardne percepcije timbra, tonaliteta i, povijesno gledano, glazbene retorike. S jedne strane, Olga Neuwirth u svojoj skladbi – koncertu za klavir, istražuje različite odlike pijanističkoga stila, istodobno uvodeći sampler kao dublera koji proširuje opseg klavira i mikrotonovima, uz pokušaje ansambla da izazove vlastite instrumente kako bi stvorio svojevrstan prošireni glazbeni prostor.
S druge strane, važan kao mislilac u gotovo jednakoj mjeri kao i skladatelj, Gadenstätter ponovno polazi od teze da slušanje nije samo biološka i fiziološka činjenica, nego naučeno ponašanje te bira novu glazbu kao najpouzdanije glazbeno okrilje u kojem se može vježbati „percipiranje percepcije“, pa onda i njezino proširenje. Naime, u skladbi Iconosonics rastavlja i ponovno slaže povijesno kodificirane glazbenoretoričke figure, ikoničke znakove (poput oluje i bitke) koji se u povijesti zapadne glazbe prvotno pronalaze u madrigalima, a zatim i u oratorijima, operama te programnoj glazbi 19. i 20. stoljeća. Poigravajući se s ljudskom percepcijom, Gadenstätter radi na potenciranju prosvjetljujuće nelagode koju stvara tenzija između prepoznavanja kodificiranoga značenja figure i njezina postupnog izmještanja iz tradicionalnoga konteksta u prisutnosti slušatelja. Izmještanju iz tradicionalnoga slušateljskog konteksta – misleći na cijeli koncert – svakako će pridonijeti i činjenica da se izvodi u Pogonu Jedinstvo, inkubatoru alternativnih umjetničkih aktivnosti.
Cantus Ansambl
Berislav Šipuš, dirigent
Viktor Čižić, klavir
Srebrenka Poljak, sampler
Višeslav Laboš, elektronika
Martin Draušnik, koncertni majstor i I. violina
Eva Mach, II. violina
Tvrtko Pavlin, viola
Jasen Chelfi, violončelo
Nikša Bobetko, kontrabas
Ana Batinica, flaute
Ivana Vukojević, flaute
Iva Ledenko, oboa
Bruno Philipp, klarinet
Emma Stern, klarinet
Danijel Martinović, klarinet, bas klarinet
István Mátay, fagot, kontrafagot
Bánk Harkay, rog
Vedran Kocelj, truba
Mario Šincek, trombon
Ivica Geček, tuba
Viktor Rafajlovski, klavir
Hrvoje Sekovanić, udaraljke
Marko Mihajlović, udaraljke
Milko Kelemen, Musik für Judith, za orkestralne, elektronički obrađene orkestralne zvukove i elektroničke zvukove
Clemens Gadenstätter, FIGURE – ICONOSONICS I, za klarinet, gudački trio i klavir
1. slika Die Rückkehr der Natur
2. slika Körper
3. slika Gefühle
4. slika Sprecher sein
5. slika Wir unter uns
Ivo Malec, Dahovi, za magnetofonsku vrpcu / Piotr Kamler, Structures, kratki film
Olja Jelaska, Möbius strip*, za puhače i udaraljke
Branimir Sakač, Svemirski pejzaž, sintetska glazba
Olga Neuwirth, locus...doublure...solus, za klavir, sampler i komorni ansambl
programska suradnja Cantus Ansambl
* praizvedba – narudžba 32. MBZ-HDS