Uživo iz Bratislave

NEDOSTAJE NAM PUBLIKA U KONCERTNOJ DVORANI
 
Ansambl Quasars, osnovan u Bratislavi 2008. godine, trebao je održati bijenalski koncert – u Zagrebu, no zbog pandemijske situacije programu se pridružuju online, uživo iz Bratislave, 21. travnja. Njihov se koncert – na čijem su programu i dva nova djela inspirirana emocionalnim iskustvima njihovih autora tijekom pandemije – održava uz podršku Slovačkoga državnog fonda za potporu umjetnosti.
 
Umjetnički ravnatelj Ansambla, skladatelj i dirigent Ivan Buffa, opisao nam je kako se Quasars umjetnički snalazi u trenutačnim uvjetima rada i najavio program koji će izvesti na MBZ-u:
 
Kako vaš ansambl funkcionira u „novom normalnom“, odnosno, u situaciji u kojoj se jako malo koncerata izvodi uživo, ako se uopće i izvode, a sve se više koncerata prenosi online? Kako ste se s tim nosili u protekloj godini?
U razdoblju od lipnja do rujna 2020. godine većinu koncerata za našu publiku održali smo uživo jer tada u Slovačkoj nije bio skoro nijedan slučaj koronavirusa. Nažalost, situacija pandemije se na jesen počela pogoršavati. Otada smo izrazito vezani za stroga pravila. To znači da su mnogi koncerti odgođeni ili otkazani, ali ipak nije previše naših bitnih projekata propalo. Svaka pojedina aktivnost postaje tri puta teža i kompliciranija nego što bi inače bila, a to se odnosi i na internetski prijenos jer se okupljanje glazbenika sa svom potrebnom tehničkom opremom pokazalo dosta opasnim. Slovačka filharmonija i Akademija izvedbenih umjetnosti tek su si nedavno osigurali svoju tehničku opremu, a kako smo mi rezidencijalni ansambl Slovačkog radija, internetski nam prijenos nije najveći problem. Dosad smo bez problema izveli sve naše internetski prenesene koncerte. S druge strane, nedostaje nam publika u koncertnoj dvorani jer nema toga izravnog prijenosa na svijetu koji bi mogao zamijeniti tu vrstu jedinstvenog kontakta.   
 
Zbrka i nemir, ali i nada         
      
Međutim, naša umjetnička logistika je puno kompliciranija. Obično imamo plan A, B i C za svaku probu ili koncert jer članovi ansambla Quasars žive u tri države, a granice su, naime, zatvorene. Ne mogu se prijeći, a da se ne prolaze izuzetno komplicirane procedure koje uključuju slanje pisama, ograničenje broja izvođača, nedavni PCR testovi itd. Na svu sreću, naši partneri i pristalice izdašnije nas podržavaju nego inače i to je vrlo pozitivno. Mnogi glazbenici u Slovačkoj odbijaju pomiriti se s činjenicom da neće moći držati koncerte puno duže nego što se na početku mislilo.
 
Svi pokušavamo iskoristiti vrijeme provedeno kod kuće za pripremu koncertnih programa i planiranje nekih preciznijih datuma za sve naše aktivnosti kao što su radionice, snimanja i koncerti. Ostaje nam da pričekamo kada ćemo ponovno moći putovati. Izbijanjem krize zbrka i nemir zavladali su našim životima, a izgleda da ni u 2021. godini neće baš cvjetati ruže, pogotovo za umjetnike. Nadamo se samo da će nam situacija dozvoliti da se uskoro vratimo na pozornicu s redovnim izvedbama. Muzički Biennale Zagreb izuzetno je dobar početak!
 
 
foto:Zdenko Hanout; "Ansambl Quasars i Ivan Buffa“, 2016.
             
Kakav ste program odabrali za MBZ? Kako bi ga najavio ansambl?
Koncertni program Ansambla Quasars povezuje autore iz Hrvatske i Slovačke koji su svoju umjetničku viziju oblikovali tijekom studija na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču. Od njih su dvojica (Marko Markuš, Ivan Buffa) proizveli nova djela kroz koja prenose svoja emocionalna iskustva tijekom pandemije. K tomu, Treibstoff njemačke skladateljice Carole Bauckholt kultno je djelo koje prikazuje eteričnu eksploziju novih zvukova, a koji predstavljaju napredne tehnike sviranja instrumenata. Međutim, bitno je to što unose toliko potreban humor u svijet suvremene glazbe. A djela Quatre épigrammes de temps Mladena Tarbuka i Kamea Jane Kmit’ove postavljaju komorni ansambl u prekrasne zvukovno-slikovne kontekste.