Razgovorni formati @MSU

OD POVIJESTI DO SADAŠNJICE
 
 
Šezdeseti rođendan Muzički biennale će obilježiti i vraćanjem simpozija u svoj program, odnosno razgovornim formatima koji će se održati 29. svibnja u Muzeju suvremene umjetnosti. 
 
Razgovorni formati počet će predavanjem Lukasa Haselböcka Akustični prostori Gérarda Griseya i nastaviti izlaganjima Seadete Midžić (Francuski institut i Družina mladih – značenje tog kazališnog i poetskog čudesnog otoka za hrvatsku kulturu te za otvaranje drugog svijeta Ivi Malecu uz hommage njegovom djelu) i Vedrane Klepice (Odjek djelovanja Družine mladih na nove generacije i predstavljanje hrvatske kazališno-glazbene scene). Zatim će poljska skladateljica Elżbieta Sikora predstaviti svojih Pola stoljeća stvaranja. U završnome dijelu razgovarat će se na temu Skladateljice na sceni elektroničke, elektroakustičke i akuzmatičke glazbe/refleksija ženskog umjetničkog stvaranja, njihove karijere i odraz na društvo kroz prošlost, sadašnje stanje i vizije budućnosti: Moderatorica će biti Margareta Ferek-Petrić, a sudjelovat će Elżbieta Sikora, Michelle Agnes Magalhaes, Yalda Zamani, Lukas Haselböck, Vedrana Klepica, Nicolas Debade.
 
Umjetničku ravnateljicu MBZ-a Margaretu Ferek-Petrić upitali smo o procesu odabira tema i gostiju za simpozij:
 
„Razgovarajući sa Seadetom Midžić, našom cijenjenom muzikologinjom, došla sam do zaključka da bi bilo zanimljivo dati prostora njezinim znanjima i sjećanjima, da nam na neki način približi tu prošlost Bijenala. 
 
Sve je počelo od Ive Maleca i od njezinih poveznica s Francuskom pa smo čak otišle natrag do Družine mladih, a onda smo razmišljale koje osobnosti odgovaraju toj temi, koga bismo mogle pozvati. Mnogi su od potencijalnih sugovornika danas prestari, neki su i, nažalost, preminuli, ili ne mogu putovati iz raznih razloga, ali došle smo do skladateljice Elżbiete Sikore. Njezina djela poznajem već dugo i ona mi je jako zanimljiva, a s obzirom na to da je Seadeta Midžić imala izravnu vezu s njom kroz svoje djelovanje, činilo mi se logičnim povezati te dvije osobnosti unutar simpozija.
 
Vrlo, vrlo rado razgovaram sa Seadetom Midžić o Bijenalu, volim je slušati, ona mi je doslovce konstruktivan prozor u prošlost festivala koji ja nemam na taj način. I uvijek na kraju izađe previše ideja, previše informacija i nadam se ćemo što više tih informacija moći izložiti i na sljedećem festivalu, na još snažniji i smisleniji način.“
 
Tekst muzikologinje Seadete MidžićVictor Hugo - Jedan protiv svih - muzički plakat Ive Maleca kao teatarski grand mixage Koste Spaića možete naći ovdje
 
Ferek-Petrić nastavlja:
 
„Dakle, Seadeta Midžić će nam približiti značenje toga, kako ona to zove, kazališnog i poetskog čudesnog otoka za hrvatsku kulturu – Družine mladih, te će nam na neki način otvoriti svijet prema stvaranju Ive Maleca, uz hommage njegovom istraživanju i opusu, dok će nam Elżbieta Sikora predstaviti svoj skladateljski opus. Već smo osobno razgovarale o razlici između svijeta koji je bio na takozvanom Istoku i onoga koji je bio na Zapadu Europe. Ona je, naravno, rastrgana između ta dva svijeta, tj. podijeljen joj je život kao Poljakinji koja živi u Parizu i ima zanimljivih iskustava u karijeri, kao žena koja sklada, ima zanimljivih detalja koje će nam predstaviti u svojem izlaganju.“
 
foto: Elżbieta Sikora ©PWM Edition, photo: Bartek Barczyk 
 
„Na kraju se pokazalo da imamo dvije predavačice, tj dvije snažne divne žene koje su stvarno doživjele vrhunce u svojim karijerama, ali predstavljaju stariju generaciju, a meni je bilo važno napraviti refleksiju na to prošlo vrijeme, a isto mi je bilo stalo do toga da se ne koncentriramo samo na glazbenu umjetnost i na osobnosti povezane direktno s njom. Sjetila sam se Vedrane Klepica, čiju sam predstavu gledala prije nekoliko godina u Beču i bila oduševljena njome. Vidjela sam kako priča i komunicira na pozornici i zaključila sam da bi ona bila savršena osoba koja bi mogla predstaviti odjek Družine mladih, odjek na nove generacije, koja bi predstavila hrvatsku kazališno-glazbenu scenu i donijela novu, drukčiju energiju od ostalih dviju gošći.“
 
Paralele s recentnim modelima
 
Dramaturginja i redateljica Vedrana Klepica ovako najavljuje sudjelovanje na simpoziju u sklopu 31. MBZ-a:
 
„U samom jeku Drugoga svjetskog rata, u prostorijama Hrvatskoga glazbenog zavoda u zagrebačkoj Gundulićevoj ulici počinje se redovito održavati kazališni program Družine mladih, koju su činila sada sigurno neizostavna imena povijesti hrvatskog teatra: Vlado Habunek, Radovan Ivišić, Kosta Spaić, Ivo Malec i drugi. I dok su neki tvrdili da Družina mladih nije ništa drugo no ponešto ekscentrična avantura mladih umjetnika i kulturnjaka bez većih umjetničkih dosega, drugi su joj pridavali veliku važnost u proizvodnji domaćega suvremenog kazališnog izraza. Osim što ćemo se u razgovoru ponovno osvrnuti na genezu i rad Družine, otvorit ćemo i diskusiju o mogućim paralelama s recentnim modelima kreacije vaninstitucionalnih i avangardnijih kazališnih pojava, te razmotriti njihov utjecaj na današnju zagrebačku kazališnu scenu.”
 
 Ivo Malec na MBZ-u s ravnateljem Francuskog instituta, Ivanom Piceljom i Berislavom Šipušem
 
  Refleksija ženskoga stvaranja
 
Margareta Ferek-Petrić najavljuje i završni dio bijenalskih razgovora:
 
„Nadalje, bilo mi je važno da otvorimo prozor, takoreći, u temu – ne ženskog stvaralaštva, jer to uopće ne postoji, to je glupost, a često se to tako predstavlja, a tema je sama po sebi passé – nego sam odlučila skupiti zanimljivu družinu ljudi koji predstavljaju razne generacije i koji donose različita iskustva i pričat ćemo o refleksiji ženskoga umjetničkog stvaranja, nebitno je li riječ o skladateljskom ili bilo kojem drugom segmentu umjetnosti. Kao goste imamo skladateljicu koja je na programu Simfonijskog orkestra HRT-a, to je Michelle Agnes Magalhaes, imamo dirigenticu koja je preuzela palicu za taj koncert, to je Yalda Zamani.
 
Naravno, pridružit će se i Elżbieta Sikora, koja će već biti u Zagrebu, a i Lukas Haselböck, koji je muzikolog i kompozitor. Znam ga iz Beča i znam da se na programima koncerata koje organizira, u svojim ciklusima, trudi birati dovoljno skladateljica pa želimo čuti i njegovu stranu, zašto to radi i kako. Vedrana Klepica nakon svojeg izlaganja obvezno mora biti dio ove diskusije, a ona je i redateljica i ima puno toga reći, a dolazi nam i gost iz instituta GRM-INA, Nicolas Debade. S Institutom smo zapravo složili programsku suradnju. Moj je prijedlog bio da se posvetimo akuzmatičkoj glazbi, upravo skladateljicama te glazbe te se nadam da će on baciti neko drugo svjetlo na rad sa skladateljicama u Francuskoj, osobito na rad u njegovom Institutu. Ono što je također zanimljivo jest da će Lukas Haselböck, muzikolog, održati predavanje o stvaralaštvu Gérarda Griseya, najistaknutijeg predstavnika spektralne glazbe.
 
Mislim da smo napravili luk od znanstveno-umjetničkog pristupa stvarima preko predstavljanja ličnosti iz povijesti do sadašnjosti, sjećanja... do činjenica koje su sve te osobnosti pratile na njihovome umjetničkom putu. Konfrontiramo se i s aktualnim temama i sve to spada u jedan simpozij, bar ovakav koji sam odlučila napraviti. Bilo mi je važno da imamo taj luk, od povijesti do sadašnjice i da se bavimo temama koje, ili nisu još uvijek dovoljno prezentne na većim podijima, ili nisu svjesno obrađene.“