MBZ

LIQUID CONTROL I PAETZOLDOVA BLOK-FLAUTA

20/04 Utorak
 
HGZ
 
19:30h Mala dvorana
 
LIQUID CONTROL
Tekuća upravljačka kutija – evolucija medija u vodi
 
Umjetnička grupa wechselstrom
Christoph Theiler & Renate Pittroff
 
 
O projektu koji će predstaviti u prvom festivalskom bloku, u Maloj dvorani HGZ-a, pisali su nam autori projekta - Umjetnička grupa wechselstrom  
 
 
Performans i interaktivno upoznavanje instrumenata
 
 
Razvili smo elektroničke elemente na bazi vode koje smo ugradili u strujne krugove da bismo upravljali različitim parametrima elektroničkih alata za zvuk i video. Kao rezultat svojeg istraživanja izradili smo složeni upravljački sklop čija je osnovna komponenta voda. Ovaj nam alat omogućuje upravljanje analognim i softverskim sintesajzerima te softverom za videozapise i drugim elektroničkim uređajima.
 
 
Mnogi tradicionalni glazbeni instrumenti, npr. violina, gitara, timpani, klavir i truba, glazbenicima pružaju neposredan osjetilni odgovor na muziciranje. Udaranje po timpanima dovodi do vrlo specifičnog odbijanja batića koje ovisi o brzini, intenzitetu, točki i kutu udarca. Trzanje žica gitare, gudanje po violini, „trubljenje“ u trubu ili udaranje tipki na klaviru traži ne samo savladavanje otpora već i stvaranje povratnog udarca. Na primjer, na klaviru se povratni udarac sastoji od guranja batića, što glazbenik osjeća izravno u prstima pri dodiru tipki. Suština i snaga reakcije na taj povratni udarac ovisi o nekoliko stvari: vrsti akcije, snazi, kvaliteti zvuka, nagibu.
 
U elektroničkoj glazbi nema tog osjeta pri dodiru kojim se stvara zvuk. Ne možemo uhvatiti električnu energiju i izravno, svojim prstima, utjecati na kvalitetu zvuka. Ne možemo osjetiti njihanje oscilirajućeg strujnog kruga koji se sastoji od tranzistora, otpornika i kondenzatora. Glazbenici elektroničke instrumente uvijek sviraju neizravno – putem sučelja.
 
U današnje se vrijeme pri razvoju mnogih industrijski proizvedenih sučelja nastoji maksimalno izbjeći korištenje mehaničkih komponenti, odnosno nastoji se koristiti minimalna količina tih dijelova. To znači da sami ulazni uređaji ne stvaraju nikakav odgovarajući glazbeni otpor na glazbenikove akcije. Pomicanje regulatora jačine ili potenciometra od nula do pola (50 %) zahtjeva jednaku silu kao i pomicanje od pola na najvišu vrijednost (100 %). Ako se taj alat koristi za promjenu glasnoće ili količine izobličenja zvuka, poželjeli bismo imati regulator jačine čiji se otpor brusne površine povećava ovisno o odmaku. Napravljeni su određeni pokušaji da se pronađe rješenje, no rezultati su još uvijek na razini prividnog, tj. nisu zapravo obuhvaćeni radnim opsegom stvaranja zvuka.
 
Najpoznatiji primjer takvog razvoja jesu ponderirane tipke klavijature. Navodno bi trebale oponašati osjet tradicionalnog klavira, premda zapravo nemaju veze sa stvaranjem zvuka. Međutim, te posebnosti elektroničkog generiranja zvuka ne znače da nečeg nema budući da je slušatelj nagrađen neizmjernom količinom mogućnosti zvuka, bogatstvom koje jedva da postoji u glazbi koja se stvara uz pomoć tradicionalnih instrumenata. No treba i priznati da te posebnosti očigledno utječu na estetski doživljaj djela. Ljudi su znali opisivati zvuk, posebno na počecima elektroničke glazbe, kao vrlo mehanički.
 
 
POGLEDAJTE VIDEO
 
U performansu koji traje 30-35 minuta, koristit ćemo analogne sintesajzere/sekvencere, digitalne samplere, E-gitaru, računalo i strujne krugove koje smo sami napravili.
Svi tokovi (streams), bez obzira bili audiotokovi ili podatkovni tokovi, obrađuju se putem „Fluid Control“ (tekuće upravljačke kutije), alata čija je osnovna električna komponenta voda.
Naša se izvedba, s jedne strane, sastoji od unaprijed definiranih strukturnih elemenata, nekoliko kratkih i notiranih skladbi za E-gitaru i dramaturškog koncepta. S druge strane, nepredvidljive stvari poput improvizacijskih događaja ključni su element ove produkcije.
 
Električne podatkovne tokove (data stream) analognog sekvencera (CV, gate) miješamo uz pomoć vode i pokrećemo analogni sintesajzer.
Nekoliko električnih napona (maks. 10 V) miješamo uz pomoć vode i zatim dobivene rezultate pretvaramo u MIDI protok podataka (data stream). Taj MIDI stream utječe na nekoliko parametara softverskog samplera.
Sve nastale audiotokove (uključujući zvuk E-gitare) stavljamo u tekuću upravljačku kutiju i širimo u stereo-sustav. Zvuk je moguće proširiti i na 5.1 stereo-sustav.
 
  
Umjetnička grupa wechselstrom, nalazi se u bečkom 16. okrugu, a 2004. godine osnovali su je Christoph Theiler i Renate Pittroff. Grupa ima i svoj umjetnički prostor - „galerija wechselstrom” - koji služi kao radni prostor odnosno privremeni prostor za izložbe i izvedbe. Uz rad na kazališnim komadima i radio-dramama, wechselstrom aktivno sudjeluje u interdisciplinarnim područjima zvučnih instalacija, multimedijske umjetnosti i društvene skulpture.
 
Od samog početka ovaj se umjetnički dvojac često bavi rubnim područjima umjetnosti koje graniče sa sociološkom komunikologijom, multimedijskim aktivizmom i svim oblicima umjetnosti na rubovima kulture.
 
 
 
27/05 četvrtak
MSU
21:15h Galerija
 
Onur Dülger: irk bitig
Ivan Violić: GD za Paetzoldovu blok-flautu i elektroniku*
Liza Lim: weaver-of-fiction
Tamara Friebel: a defragmented hyacinth stain: sappho’s fragment
Gobi Drab: glass eye I - II - III
 
Gobi Drab, Paetzoldova blok-flauta
 
programska suradnja Gorgona/MSU
 
 
Gobi Drab i Paetzoldova blok-flauta
 
 
Gobi Drab, photo by Istok Zupan
 
Gobi Drab pedagoginja je i performerica koja svira blok-flautu. Njezin se repertoar sastoji od slobodnih improvizacija i suvremenih skladbi, ali od rane glazbe. Studirala je blok-flautu na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču kod Ulrike Groier i Hansa Maria Kneihsa te na Danskoj kraljevskoj muzičkoj akademiji u Kopenhagenu kod Lene Langballe, kao i na Visokoj školi za glazbu u Lausanni kod Antonia Politana. Sudjelovala je na majstorskim tečajevima improvizacije s Manon Liu Winter, Franzom Hautzingerom i Burkhardom Stanglom; kao i na radionicama za suvremeni ples i improvizaciju s Martinom Sagmeister, Nici Rutrecht, Davidom Hernadezom, Andrewom Harwoodom, Freyom Faust, Corinnom Lanselle i drugima. Gobi je suosnivačica udruženja  SNIM – Spontaneous Network for Improvised Music (Spontana mreža za improviziranu glazbu), kustosica je serije koncerata Neue musik in St. Ruprecht i članica ansambla PLENUM (ansambl Paetzoldovih blok-flauta). Nastupala je na festivalima Wien Modern, Huddersfield Contemporary Music Festival, Sonorities Festival Belfast, Winter im Herbst, Ultima Festival Oslo i drugima.
 
Gobi Drab, photo by Stefanie Luger OEGZM
 
Imat ćemo priliku slušati i gledati Vaš koncert na Paetzoldovoj blok-flauti. O kakvom je instrumentu riječ i kako ste se njime počeli koristiti?
Paetzoldova blok-flauta ponajprije je blok-flauta. Izumio ju je njemački graditelj instrumenata Herbert Paetzold u sedamdesetima, a za izgled su ga nadahnule svirale orgulja te je stoga četverokutnog oblika. Upravo taj oblik uvelike olakšava izradu vrlo visokih i velikih instrumenata, a prema tome i instrumente dubokih registara. 
 
Sviračima blok-flaute je uvijek na raspolaganju nekoliko instrumenata na kojima mogu svirati – modeli iz različitih stoljeća, drukčijih veličina i ugađanja, koji svi zvuče vrlo različito. Zapravo se sve svodi na to kakav zvuk želite i trebate za glazbu koju izvodite. A iz nekog razloga, bečki flautisti jednostavno obožavaju Paetzoldove blok-flaute pa ih ima jako puno u opticaju. Kada sam se zaljubila u zvukovlje Paetzoldove blok-flaute, trebalo mi je tek nešto vremena i štednje da kupim svoju prvu kontra blok-flautu (na kojoj ću izvesti većinu skladbi na svojem recitalu), a nešto kasnije i svoju subkontra blok-flautu.
 
Obožavam svirati na Paetzoldovim blok-flautama jer su kreativne naprave za stvaranje zvuka.
 
Mnogo se bavite improviziranom glazbom. Postoje li neke posebne pozitivne „nuspojave” kada se improvizirana glazba izvodi na nekonvencionalnom instrumentu poput Paetzoldove blok-flaute?
Moram vas odmah ispraviti: Paetzoldova blok-flauta konvencionalni je instrument, ipak je to blok-flauta. Jedino joj se oblik promijenio. Zvuk nastaje na isti način kao i u slučaju „obične” okrugle blok-flaute.
 
Tijekom studija upoznala sam trombonista koji je rekao da ljepota blok-flaute i trombona počiva na njihovoj jednostavnosti. Ima u tome mnogo istine. U slučaju blok-flaute nisu toliko u pitanju mehanička svojstva kao kod klavira ili klarineta. Upravo je jednostavnost instrumenta ta koja vam pruža toliku slobodu i raspon, posebno u improviziranoj glazbi. (Doduše, moram ovdje dodati da se ipak ne smijemo zavaravati jer je postupak izrade ovoga naizgled jednostavnoga drvenog valjkastog instrumenta vrlo složen i traži mnogo vještine.)
Jedna je zabavna „nuspojava” što mi katkad nakon koncerta na kojem sam svirala Paetzoldovu blok-flautu priđu ozareni ljudi i pitaju koji sam to instrument svirala. Kad im kažem da je to blok-flauta, većina je pomalo razočarana.
 
Paetzoldova blok-flauta
 
Na ovome bijenalskom koncertu izvest ćete nekoliko skladbi. Jesu li sve napisane za ovaj instrument ili su neke od njih obrade? 
Sve su skladbe napisane za Paetzoldovu blok-flautu, a većina je napisana baš za mene.
 
Također ćete premijerno izvesti skladbu GD hrvatskog skladatelja Ivana Violića. Kako izgleda kada morate predstaviti instrument skladatelju kojemu taj instrument nije poznat? Čega bi trebali biti svjesni tijekom skladanja što se tiče Paetzoldove blok-flaute?
Kao i uvijek u suradnjama, držim da to ovisi o načinima razmišljanja osoba koje u njima sudjeluju. Prilazi li skladatelj djelu s određenim zvukovima na umu koje je možda moguće, a možda i nije moguće izvesti na Paetzoldovoj blok-flauti? Radimo li zajedno na razvoju zvukova i oblika? Koliko traje izvedba?
 
Tehnike sviranja suvremene glazbe na Paetzoldovoj blok-flauti nisu baš standardizirane, ipak je to još relativno „mlad” instrument koji se još uvijek razvija. Jo Kunath preuzeo je radionicu od Herberta Paetzolda i radi prekrasne stvari.
 
Moj je savjet skladateljima: razgovarajte sa svojim izvođačima i slušajte ih. Dođite otvorenih ušiju jer je mnoštvo zvukova koje niste čuli na drugim instrumentima. Obećajem da će vam biti zabavno!