JAZZ NA 31. MBZ-U

 
HRVATSKA JAZZ DIJASPORA NA MBZ-U
 
Davor Hrvoj, član programskog odbora 31. MBZ-a, predstavlja biennalske jazz programe koji će se održati u posebnome bloku Jazz.hr / proljeće – MBZ open air, od 11. do 16. svibnja  
 
Jazz-glazba je gotovo od samih početaka bila prisutna na Muzičkom Biennalu Zagreb. Još u ranom razdoblju svjedočili smo nastupima vodećih svjetskih predstavnika avangardnog jazza kao što su Art Ensemble of Chicago, Cecil Taylor, Paul Bley, Piano Conclave, George Adams – Don Pullen Quartet, Aki Takase – Maria João. Pokretanjem jazz-manifestacija Hrvatskog društva skladatelja, danas pod zajedničkim nazivom Jazz.hr, ostvarena je suradnja s Biennalom. U toj koprodukciji nastupili su, također, vrhunski jazzisti, eksperimentatori: Michel Portal, Louis Sclavis, Trilok Gurtu, Fred Frith, Uri Caine, Jon Irabagon... Često su bili zastupljeni i hrvatski jazz-autori i izvođači, od Boška Petrovića do Matije Dedića i Zorana Šćekića.
Ove godine to će, pod geslom „Hrvatska jazz dijaspora”, biti hrvatski glazbenici koji žive i djeluju u inozemstvu, tek neki od njih, oni koji su ostvarili iznimnu međunarodnu karijeru.
 
Suvremeno i elegantno
 
 
Iz Francuske dolazi jazz-bubnjarica i skladateljica Lada Obradović koja je pozornost međunarodne javnosti dobila prije godinu dana kad je Netflix počeo emitirati igranu seriju „The Eddy”, Grammyjem nagrađenog redatelja Damiena Chazellea u kojoj je glumila i svirala u kućnom sastavu istoimenog kluba. Ladino je geslo: „Glazba je slika života, vizija svijeta, vrisak koji prenosi zvukove svemira!” Od završetka školovanja Lada je djelovala u raznim međunarodnim sastavima i projektima.
 
Odvažna je mlada glazbenica koja se i dalje usavršava te se posvećuje razvijanju osebujnih glazbenih zamisli. Kreativna je, ima viziju i spremna je poduzeti sve da je ostvari. Pokazala je to u raznim suradnjama, ali i u akcijama koje poduzima kako bi ostvarila što bolju promociju svojeg stvaralaštva. Osim što je stasala u sjajnu bubnjarku, ona je i maštovita autorica koja traga za multikulturalnim pristupom i nekonvencionalnim metodama u kreiranju umjetnosti.
 
Uz francuskog klavirista Davida Tixiera, suvoditeljica je višestruko nagrađenog projekta utemeljenog 2016. godine. Dvojac izvodi suvremenu i elegantnu glazbu kombinirajući akustične i elektroničke instrumente – moog, Fender Rhodes, glockenspiel, mbiru i druge.
 
Augmented reality
 
 
Alba Nacinovich i Leo Škec čine Augmented reality duo. Albin glas objedinjuje jazzističku uglađenost i rockersku oštrinu, a Leov bezobrazan pristup gitari spaja akustične, distorzirane i perkusivne zvukove. Alba je diplomirana jazz pjevačica koja je u više navrata nagrađivana kao kompozitor, aranžer i izvođač u domeni jazz i elektronske glazbe. Nastupala je diljem Europe s glazbenicima poput Glauca Veniera (nominiranog za Grammy) i The Zawinul Legacy Band. Pojavljuje se na nagrađivanim albumima Žana Tetičkoviča, Elvisa Stanića, Zvjezdana Ružića i Ivana Pešuta. Leo je gitarist s velikim iskustvom u različitim glazbenim žanrovima i formatima, od dua do big banda. Godine 2016. je s autorskim jazz projektom "Salty Tails" objavio album "Cha's Posla". Godine 2017. i 2018. proveli su u Londonu gdje su se posvetili originalnim skladbama koje su predstavili i u legendarnim klubovima poput Ronnie Scott's i The Troubadour. Započeli su suradnju s producentom Gerryem Diverom (BBC Folk Awards i nominacija za Mercury Prize). Na ovom koncertu predstavit će nadolazeći album, vokalne izvedbe suvremenih jazz skladatelja Brada Mehldaua, Chrisa Pottera i Vasila Hadžimanova te hommage neortodoksnim jazz vokalisticama.
 
 
Autentično američki groove
 
foto: Davor Hrvoj
 
Tenor saksofonist Domagoj Ralašić poznat je po moćnom, zaokruženom tonu, kao i uvjerljivim izvedbama u kojima podsjeća na velikane koji su stvarali povijest jazza. Studirao je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i američkom Berklee Collegeu of Music, a diplomirao na Jazz odjelu Kraljevskog konzervatorija u Rotterdamu. Iskustvo je stjecao svirajući s Boškom Petrovićem i ostalim uglednicima hrvatskog jazza, ali i legendarnim svjetskim jazzistima kao što su Clark Terry, James Moody, Bob Brookmeyer, Al Foster, Reggie Workman, Ronnie Cuber, Eddie Gomez, Jesse Davis, Alvin Queen i N.H.O. Pedersen. O ugledu koji je stekao u svijetu govori podatak da su na snimanju albuma ‘The Bag is Packet’, koji je snimio kao vođa sastava, sudjelovali ugledni glazbenici, među ostalima pijanist Don Bennett, trubač Benny Bailey i bubnjar Douglas Sides. Četvorka s kojom će nastupiti u Zagrebu, u izvedbama Ralašićevih skladbi i jazz standarda, posvećena je autentičnom američkom groovy jazzu s jakim swingom i puno bluesa i soula.
 
Filmski kvartet
 
foto: Davor Hrvoj
 
Ovogodišnja članica stage-banda u bečkom Jazz klubu Porgy & Bess, klasično obrazovana violončelistica Asja Valčić, koja živi u Austriji, surađivala je s velikanima jazza kao što su Joachim Kühn, Rolf Kühn, Wolfgang Puschnig, Jan Lundgren... Još u ranom razdoblju karijere proširila je radijus djelovanja improvizacijom, kompozicijom i stilistikom jazza i svjetske glazbe. Nakon osnivanja radio.string.kvarteta i velikog uspjeha prvog CD-a „Celebrating Mahavishnu Orchestra”, 2006. potpisala je ugovor s jednom od vodećih njemačkih diskografskih kuća ACT. Za istu je objavila desetak CD-ova, ne samo s kvartetom nego i u triju s finskim pijanistom Iirom Rantalom, a najviše u duu s Klausom Paierom s kojim već više od deset godina intenzivno nastupa diljem svijeta. CD „Timeless Suite” četvrta je duo-produkcija kojom je obilježena njihova desetogodišnja suradnja. Paier Valčić Quartet utemeljen je 2013. s dugogodišnjim Paierovim kolegama: basistom Stefanom Gfrerrerom i bubnjarem Romanom Wernijem. Zajednički CD „Cinema Scenes”, program koji ćemo slušati na festivalu Jazz.hr proljeće i MBZ-u, sadržava kompozicije oboje muzičara kao i obrade filmske glazbe.
 
Audio-vizualni koncepti
 
 
Grgur Savić je dio velike berlinske eksperimentalne glazbene scene i jako ga zanima razumijevanje uskog odnosa između različitih komponiranih eksperimentalnih glazbe u odnosu na slobodnu improvizaciju. Njegovo glazbeno iskustvo nije ograničeno na jazz i crossover. Proizvodi glazbu i snima kratke dokumentarne filmove koji su uključeni u većinu njegovih glazbenih spotova. Na zagrebačkom koncertu svirat će s Pitch Shifting Groupom. Pod vodstvom Grgura Savića i vizualne umjetnice i dizajnerice Sanje Star, grupa istražuje različite vrste današnje tehnologije zajedno s svirkom uživo uz korištenje elektro-akustičnih glazbala. Naglasak stavljaju na raspoloženje, teksturu, izvedbenu gestu: ton, melodijske intervale, ritam i spontanu interakciju između glazbenika. Na grupu su utjecala druga područja istraživanja kao što su aspekti suvremene klasične glazbe, buka, IDM i minimalizam. Grupa donosi novu dimenziju stvarajući improvizirani audio-vizualni set s vizualnim izrazima i prostornim rasporedom kolaža i animacija. Sanja izrađuje digitalne kolaže pokreta, koristeći 3D umjetnost, kreativni kod - vizualni programski jezik, tehnike animacije i dizajna. Stvara niz vizualnih semiotičkih sustava koji su sinkroni spoj glazbe i videa.
 
 
Davor Hrvoj