10 / 04
Četvrtak
17:00 – 18:00
Dramsko kazalište Gavella
×

GDK Gavella

Vox Harmonica

Ansambl Antiphonus i Marko Ševarlić

„... pisanje je spoj izricanja onoga što želim reći i otkrivanja što još pisanje može otkriti“
– Nathaniel Mackey

Tatjana Milošević Mijanović skladateljica je i profesorica kompozicije. Predaje na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu i Akademiji umjetnosti u Banja Luci. Dobitnica je brojnih nagrada, a njezina elektroakustička skladba Tribute for Fort Honswijk izvedena je u sklopu UNESCO-vog projekta Waterproof.
 

Glazbeni tijek skladbe U mome oku obuhvaća tri pjesme koje, unatoč zajedničkom književnom predlošku, snažno kontrastiraju u karakteru, fakturi i izrazu. Prva pjesma donosi arhaičnu stilizaciju kroz melodijsko kretanje male sekunde, glissando u muškim glasovima kao i interval čiste kvinte u basu, pri čemu se forma gradi razvojno. Druga pjesma ističe homofoniju i usmjerava fokus na deklamaciju teksta, dok treća, oblikovana u duhu himne, postupno raste iz niskog u visoki registar. Harmonika ovdje preuzima višestruku ulogu: od naglašavanja vokalnih melodijsko-ritmičkih kontura do solističkih dionica i kolorističkih efekata koji proširuju zvučnu sliku skladbe.

Pročitajte pjesmu
 
kada bi samo jedna suza
zasjala u mome oku
jedna majušna suza
 
ta bi me vrela kap
pretvorila u slap
i ja bih bila huk
i krik
i buk
i lastavica
na krilima od svetla
do samog sunca bih stigla
 
kada bi samo jedna suza
zasjala u mome oku 
jedna majušna suza
 
Vanja Nikolić
 
 

Berislav Šipuš hrvatski je skladatelj, dirigent i pedagog. Nakon studija na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, gdje danas i predaje, u kompoziciji se usavršavao kod Gilberta Bosca te François–Bernarda Machea i Iannisa Xenakisa, a u dirigiranju kod Vladimira Kranjčevića, Željka Brkanovića, Krešimira Šipuša i Milana Horvata. Tekst skladbe Cruda Amarilli preuzet je iz Il Pastor fido (Vjerni pastir), zapletene tragikomične pastoralne drame Giovannija Battiste Guarinija. 

George Lewis je američki skladatelj, muzikolog i trombonist, profesor na Sveučilištu Columbia, umjetnički direktor Međunarodnog suvremenog ansambla (ICE) i član prestižnih akademija s brojnim nagradama i priznanjima. Njegova istraživanja obuhvaćaju improvizaciju, interaktivne medije, eksperimentalnu i računalnu glazbu, posebice jer se ta područja isprepliću s dinamikom rase, spola i dekolonizacije.

U skladbi Lone Coast daje glas uništenim zajednicama i ljudima koji su bili prisiljeni napustiti svoje domove nakon uragana Katrina. Nastala prema istoimenoj pjesmi Nathaniela Mackeyja, istražuje nomadizam – glazbeni, intelektualni i društveni. U Mackeyevoj eksperimentalnoj praksi, glazba postaje pisanje, a pisanje postaje glazba: ideja glazbe kao „esencije migracije“, temeljnog oblika promjene i prilagodbe, inspirira prikaz nomadskog života u distopijskom, potopljenom krajoliku, slomljenom svijetu koji podsjeća na posljedice uragana.Tekst u središte stavlja i drevni narod Ohlone sa sjevera Kalifornije, čije ime nadahnjuje naslov. Glazba slijedi Mackeyev pristup, potičući slušatelje da, kako on kaže, „postanu svjesni nesvjesnih, nenamjernih i usputnih značenja, implikacija i rezonanci… pisanje je spoj izricanja onoga što želim reći i otkrivanja što još pisanje može otkriti“. Ovakav odnos prema iskustvu – taktika preživljavanja koju bismo mogli usvojiti u svakodnevnom životu – odražava se i u glazbi, koja suptilno potkopava samozadovoljstvo, odbija pružiti utjehu ili utočište. Time poziva slušatelja/-icu da promisli o posljedicama gubitka lakoće postojanja u sve nestabilnijem svijetu, u kojem novi oblici kretanja i povezanosti postaju presudni za naše suvremeno iskustvo.

///

Tijekom koncerta, prije izvedbe skladbe Lone Coast, na pozornici će se održati razgovor sa skladateljem Georgeom Lewisom. Razgovor će voditi Davor Vincze, jedan od umjetničkih ravnatelja MBZ-a.

///

Zvuk ansambla Antiphonus spaja tradiciju bogatog istočnoeuropskog vokala s ravnotežom i čistoćom zapadnjačke tradicije. Posebnu pažnju posvećuju suvremenoj hrvatskoj glazbi:  premijerno izvode djela hrvatskih autora ili pak oživljavaju skladbe iz prašnih arhiva.

Marko Ševarlić je harmonikaš iz Srbije, poznat po svom radu na proširivanju repertoara za harmoniku u klasičnom i suvremenom kontekstu. Uz umjetnički, bavi se i pedagoškim radom. Vjeruje da je harmonika s gumbima instrument 21. stoljeća.

///

Marko Ševarlić, harmonika

Ansambl Antiphonus
Tomislav Fačini, dirigent

Tatjana Milošević Mijanović: U mome oku*, za vokalni ansambl i harmoniku
Berislav Šipuš: Cruda Amarilli, za vokalni ansambl
George Lewis: Lone Coast**, za vokalni ansambl i harmoniku

*praizvedba – narudžba 33. MBZ
**premijerna izvedba u Hrvatskoj

 

Koncert je rasprodan! U slučaju otvaranja dodatnih mjesta prednost imati ljudi s festivalskom ulaznicom.