08 / 04
Utorak
17:00 – 18:00
Zagrebački plesni centar
Cijena ulaznice:
5 €
Kupi ulaznicu
×

Zagrebački plesni centar

Clavecin électronique

Gośka Isphording

„… zatvoreni svjetovi, fragmentarni i neuhvatljivi, s narativima koji izazivaju više pitanja nego odgovora.“

Turski skladatelj i dirigent, Utku Asuroglu, gradi dinamične glazbene krajolike prožete nepredvidivom energijom i snažnom gestualnošću. Notes from Underground istražuje unutarnje dijaloge koje skladatelj doživljava tijekom procesa skladanja. Svaki stavak utjelovljuje razgovor ili unutrašnji sukob, odajući počast Zapisima iz podzemlja Fjodora Mihajloviča Dostojevskog. Koncert gradi slojevitu elektroakustičku tapiseriju, spajajući zvučne manipulacije, akustične teksture, tradicijske instrumente i čembalo s elektronikom uživo. Ovim se ispreplitanjem skladba suprotstavlja konvencionalnim oblicima koncerta, stvarajući dinamičnu napetost između strukture i spontanosti.
 
Boris Jakopović, hrvatski skladatelj i biolog, istražuje raznolikost odnosa instrumenta i elektronike. U svom djelu Circles and Rounds, Boris proučava interakciju između čembala i elektronike, postepeno mijenjajući naglasak između instrumenata. Djelo započinje ponavljajućim „krugovima" (circles), u kojima čembalo dominira, no kroz razvoj skladbe dolazi do postupnog razrjeđenja, s pointilističkim karakteristikama. Slušatelj je ponovno pozvan na pažljivo slušanje dvaju izvora zvuka, koji se kreću u djelomično ponavljajućim obrascima (rounds), u koje se uvode novi elementi. Na kraju, skladba se vraća dinamičnijim „krugovima“ koji se oslobađaju melodijske ostinatnosti. Akuzmatička elektronika u početku je autonomna, odvojena od interakcije s instrumentom, dok se njihova izravna povezanost intenzivira tek u kulminaciji. 
 
Belgijski skladatelj Daan Janssens sklada djela snažne dramaturške strukture, širokih glazbenih lukova i virtuozne instrumentalne izražajnosti. Posljednjih godina pisanje (duljih) djela za solo instrument i elektroniku postalo je središnji dio Daanove skladateljske prakse. Uvijek intenzivno surađuje s glazbenicima za koje piše, istražujući instrument kroz njihove jedinstvene metode sviranja, preferencije i zvukove. Snimke nastale tijekom tih istraživačkih sesija potom postaju temelj za elektroniku koju dizajnira. U Nebulae nastoji dočarati jedan dugi, spori kružni pokret. Djelo započinje istraživanjem „marginalnog” zvuka mehanike čembala, zatim se postupno razvija prema „klasičnom” zvuku instrumenta, da bi se kroz unutrašnjost čembala naposljetku vratilo na svoju početnu točku.

Aleksandra Gryka odbija komentirati svoje radove ili dijeliti partiture. Njezine skladbe ostaju zatvoreni svjetovi, fragmentarni i neuhvatljivi, s narativima koji izazivaju više pitanja nego odgovora. U Youmecu, misao koja se šulja kroz bas i nepredvidljive arpeggije, luta između osjećaja suspenzije i otpuštanja. Kroz agresivne klastere, šljapkajuće i grebajuće zvukove elektronike, kulminira koncertantnim raveom nalik zloslutno-misterioznom soundtracku filma.

///

Gośka Isphording transformira čembalo u suvremenom zvukovlju. Članica je The Riot ansambla i suosnivačica The Roentgen Connection, ansambla koji izvodi suvremenu glazbu na baroknim instrumentima. Predaje proširene tehnike za čembalo na fakultetu Conservatorium van Amsterdam.

///

Utku Asuroglu: Notes from Underground*, za čembalo i elektroniku 
Boris Jakopović: Circles and Rounds**, za čembalo i elektroniku
Daan Janssens: Nebulae***, za čembalo i elektroniku 
Aleksandra Gryka: Yuomec, za čembalo i elektroniku
 
* praizvedba – narudžba 33. MBZ i Muziekcentrum De Bijloke
** praizvedba – narudžba 33. MBZ
*** praizvedba – narudžba centra Henri Pousseur - Musique électronique / Musique mixte
 
 
 
koprodukcija - MBZ i Muziekcentrum De Bijloke
uz potporu Veleposlanstva Republike Poljske u Republici Hrvatskoj