07 / 04
Ponedjeljak
17:00 – 18:00
Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog / Mala dvorana
Cijena ulaznice:
5 €
Kupi ulaznicu
×

KD Vatroslav Lisinski

Logika snova

Kajana Pačko & Danijel Detoni

Kaija i Anssi su se 1980-ih preselili u Pariz. Uz prve dojmove i iskustva u novoj zemlji, često bi diskutirali i o glazbi. Nedugo nakon, počeli su i surađivati.

Finska skladateljica Kaija Saariaho bila je jedna od najvažnijih suvremenih skladateljica, poznata po svom inovativnom spoju akustične i elektroničke glazbe te po izražajnim, teksturalnim kompozicijama. Sept Papillons posvećena je violončelistu Anssiju Karttunenu, jednom od najpoznatijih finskih glazbenika i dugogodišnjem prijatelju Kaije Saariaho. Ovih sedam minijatura skladala je nakon i tijekom proba za operu L'Amour de loin. U kontrastu s temama opere koje istražuju vječnu ljubav i smrt, Kaija se okreće leptiru kao simbolu efemernosti.

Dubravko Detoni je nagrađivani skladatelj, pisac i glazbenik. Godine 1971. osnovao je prvi specijalizirani ansambl za suvremenu glazbu u Hrvatskoj, Ansambl Centra za nove tendencije Zagreb (ACEZANTEZ). U Assonance 1 Dubravko preispituje prizvuk, odjek, reakciju tišine na prekinuto zvučanje i odnos nesinkroniziranih, nepotpunih linija koje se, svojom neskladnošću, međusobno nadopunjuju. Iako je zapis fiksiran, razne mogućnosti tona i šuma daju dojam slobodne improvizacije. Desetak različitih dijelova skladbe prirodno se slaže u cjelinu koja istražuje nove mogućnosti i granice instrumentalnog virtuoziteta.

Kaija je Baladu napisala na zamolbu klavirista Emanuela Axa, koji je želio skladbu upravo tog naslova. O samom djelu skladateljica kaže: „U ovom kratkom djelu htjela sam stvoriti melodiju koja izranja iz teksture, a zatim se ponovno u nju spušta, djelo koje neprestano prelazi iz složene, višeslojne teksture u koncentrirane, jednostavne linije i natrag.“

Hrvatski skladatelj Tibor Szirovicza surađuje s ansamblima i umjetnicima u multimedijskim, filmskim, plesnim i kazališnim projektima. Djeluje kao umjetnički voditelj Glazbene tribine HDS-a i predaje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Djelo Alchemist skladao je za Osorske glazbene večeri 2017., posvetivši ga Moniki Leskovar. Nakon uvodnog dijela, u kojem se sukobljavaju razne proširene gudačke tehnike, postupno se javlja i elektronička podloga koja preuzima aktivniju ulogu, nadograđujući zvuk violončela umjetnim tonovima i efektima. Nastaje zvučni prostor u kojem se akustično i elektroničko prepliću, stvarajući iluziju suprotnosti između „suhih“ i prostorno obogaćenih zvukova. Ova igra kontrasta evocira alkemijski proces preobrazbe, brišući granice između stvarnog i nadrealnog.
 
Vjekoslav Nježić je hrvatski skladatelj, pedagog i glazbeni producent, ključna figura u elektroničkoj kompoziciji u Hrvatskoj. Studirao je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, gdje i danas predaje. Njegova djela ne slijede određene stilove, već istražuju binarne odnose između živih instrumenata i elektronike, kako u strukturi, tako i u tematici. Što bi bilo da se Penderecki ipak pojavio? Kao mladi student kompozicije, Vjekoslav je sudjelovao na Međunarodnoj radionici za mlade skladatelje u Poljskoj, gdje je iščekivao dolazak tog velikana suvremene glazbe. Ipak, Penderecki nije došao, a Vjekoslav je shvatio da on njima nedostaje koliko i oni njemu. Taj je trenutak oblikovao njegov pogled na glazbu, a veći utjecaj na njega imali su predavači poput Jacka Bodyja i Petera Michaela Hamela. Po povratku u Zagreb, započeo je skladati djelo As the time….

Im traume kombinira dvije teksture: stabilnije harmonične podloge i elemente koji stalno mijenjaju boje i teksture. Suigra zvuka i šuma stvara melodije, veće strukture i fraze koji definiraju dinamiku djela. U apstraktnijem smislu, šum postaje disonanca, a glađi zvukovi konsonanca. Inspirirana glazbom finskog skladatelja Erika Bergmana, skladba pokušava –  riječima skladateljice – „uhvatiti logiku snova“.

///

Violončelistica Kajana Pačko i klavirist Danijel Detoni sviraju zajedno preko deset godina. Kajana je rođena u Splitu, a studirala je u Zagrebu, Berlinu i Salzburgu. Predaje na Sveučilištu za glazbu i kazalište Felix Mendelssohn Bartholdy u Leipzigu. Članica je Gewandhaus orkestra i umjetnička ravnateljica festivala ZAGREBplus. Danijel je započeo glazbeno obrazovanje u Zagrebu, a nastavio u Budimpešti i Parizu. Predaje klavir i komornu glazbu na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

///

Kajana Pačko, violončelo
Danijel Detoni, klavir
 
Kaija Saariaho: Sept papillons, za violončelo
Dubravko Detoni: Assonance 1, za violončelo i klavir
Kaija Saariaho: Balada, za klavir
Tibor Szirovicza: Alchemist, za violončelo i elektroniku 
Vjekoslav Nježić: As the Time, za klavir
Kaija Saariaho: Im Traume, za violončelo i klavir