06 / 04
Nedjelja
17:00 - 18:00
Studentski centar / polukružna dvorana Teatra &TD
Cijena ulaznice:
5 €
Kupi ulaznicu
×

Studentski centar

Odjeci Sjevera

defunensemble

„U vremenu kada prevladava tama, često se povlačimo u sebe, u nutrinu, u smiraj.”

Norveški skladatelj Øyvind Torvund spaja rock, zvukove iz svakodnevice i klasične utjecaje, stvarajući glazbu u kojoj se sudaraju suprotnosti – improvizacija i točna notacija, jednostavnost i složenost, humor i ozbiljnost. Njegov rad prkosi kategorijama, istražujući suprotnosti i nesvjesne sile izvan tradicionalnih okvira. Isti pristup odražava se i u njegovom djelu Yes and No, zbirci od pet kratkih komada.

Raven Chacon je Navajo skladatelj, izvođač i vizualni umjetnik iz Fort Defiancea, Arizona. Kroz skladanje, instalacije i izvedbene umjetnosti te elektroničku noise glazbu istražuje odnose zvuka, prostora i ljudi. Raven često izrađuje instrumente koji spajaju akustične i elektroničke elemente, pritom reflektirajući kulturu i baštinu autohtonih naroda. Osvojio je Pulitzerovu nagradu za glazbu 2022. godine za kompoziciju Voiceless Mass. Za svoje djelo Round daje sljedeći opis: „Izvođači podižu svoje ražnjiće prema nebu. Jedan od njih pokreće ploču, postavlja iglu. Ostali zabadaju ražnjiće u vinil dok svaki ne pronađe utor. Na dogovoreni znak kreću 30-sekundni solo nastupi, jedan za drugim, u smjeru kazaljke na satu. Prijelazi između izvođača mogu biti nagli ili se preklapati. Kada posljednji izvođač završi, svi zajedno nastavljaju do kraja izvedbe.”

Umjetnički voditelj defunensemblea, Sami Klemola, svestran je i odvažan finski skladatelj čiji opus obuhvaća i umjetnost zvuka te instalacije. Značajan dio njegova rada posvećen je elektroakustičnoj glazbi, što ga je i potaknulo na osnivanje defunensembla. Peak je skladba o intenzitetu i nježnosti. Ovi kontrasti odražavaju naš unutarnji svijet, gdje snažni osjećaji, poput pozitivnih emocija ili snage, mogu iznenada prijeći u sumnju ili tugu. Naizmjeničnim prijelazima između oštrih i nježnih tekstura, Peak nastoji prikazati nestabilnu prirodu ljudskih emocija.

Glazba finske skladateljice Laure Naukkarinen (Lau Nau) prožeta je osebujnim, precizno oblikovanim zvučnim svjetovima. Njen opus često uključuje tradicionalne instrumente, glas, modularne sintesajzere, magnetofonske trake i terenske snimke. Svoj proces pisanja djela For Buchla opisuje riječima: „Rad s modularnim sintesajzerima – posebno s Buchla 200 sustavom u Elektronmusikstudionu u Stockholmu – promijenio je način na koji poimam zvuk i kompoziciju. Djelo For Buchla inspirirano je načinom na koji sintesajzer modulira amplitude, zvučne frekvencije i visinu tona koristeći kontrolni signal iz niskofrekventnog oscilatora. U ovoj skladbi, sličan efekt postiže se pokretom gudala, disanjem i drugim karakterističnim tehnikama svakog instrumenta."

Hrvatski skladatelj Lovro Stipčević istražuje spektar zvukovnih boja i kontrastne teksture, neprestano proširujući granice izraza. Elektronika se u njegovim djelima često stapa s klasičnim instrumentima, otvarajući prostor za nove zvučne pejzaže. U skladbi Kaamos [Polarna noć] istražuje oscilacije i prijelaze između lirskih i silovitih te nježnih i tmurnih zvučnih tekstura. Riječ je o jednostavačnom djelu koje je dorađeno tijekom MBZ rezidencije u Helsinkiju u suradnji s defunensembleom. Inspiracija je proizašla iz njegova putovanja u Finsku, gdje je doživio specifične vremenske uvjete – ekstremnu hladnoću i dugotrajnu tamu. Razmišljajući o temi „prekida” kao misli vodilji MBZ 33, Lovro je povezao taj motiv s osobnim iskustvom boravka u Finskoj, koje je za njega predstavljalo prekid svjetlosti. U vremenu kada prevladava tama, često se povlačimo u sebe, u nutrinu, u smiraj. Lovrina namjera je bila prigrliti tu tamu, točnije, uzburkanost smirenja. Pa tako, u pojedinim trenutcima, glazba poput nokturna ocrtava sav potencijal i mistiku tame.

Na njegov drugi rođendan, roditelji su ga odveli u prodavaonicu ploča i rekli mu da odabere koju god želi kao poklon. Uzeo je šarenu LP ploču Africa Simonea. Samplovi ploče mozambičkog pjevača, koji je imao nekoliko hitova sredinom 1970-ih, koriste se i u posljednjem djelu večeri finskog skladatelja Anttija Auvinena. Antti, s posebnim interesom za timbar i ritam, većinom sklada za neobične komorne ansamble. Skladba Warp My Simone, posvećena defunensembleu, uz glazbeni koristi i tekstualni materijal koji upućuje na filozofkinju Simone Weil, čija su razmatranja o pravdi i borbama čovječanstva utkana u dublje slojeve djela. Uz dva kontrastna, Antti je inspiraciju pronašao i u drugim izvorima, poput TV reklame koja je korištena prilikom lansiranja zrakoplova Boeing 747.

///

Kolektiv muzičara i dizajnera zvuka, defunensemble, poznat je po inovativnom pristupu programiranju koncerata. Kao jedini finski ansambl specijaliziran za elektroakustičku glazbu, spajaju različite pristupe tom zvuku, uz nepretenciozan stav koji izbjegava klasičarski glazbeni bonton.  

///

defunensemble: 
Hanna Kinnunen, flauta
Mikko Raasakka, klarinet
Markus Hohti, violončelo
Emil Holmström, klavir i klavijature
Sami Klemola, električne klavijature
Timo Kurkikangas, elektronika
Anders Pohjola, elektronika 

Øivind Torvund: Yes and No*, za flautu, za klarinet, klavir, violončelo i elektroniku uživo
Raven Chacon: Round, za pet izvođača i gramofon
Sami Klemola: Peak, za bas, klarinet, klavir, violončelo i elektroniku uživo
Laura Naukkarinen: For Buchla, za flautu, klarinet, sintesajzer, violončelo i oscilator 
Lovro Stipčević: Kaamos**, za flautu, klarinet, klavir, violončelo i elektroniku uživo
Antti Auvinen: Warp My Simone, za bas flautu, bas klarinet, dva do četiri pjevača i dva samplera/klavijature  
 
*praizvedba
**praizvedba – narudžba 33. MBZ, djelo nastalo na rezidenciji u Helsinkiju u suradnji s defunensembleom
 
Koncert je rasprodan! U slučaju otvaranja dodatnih mjesta prednost imati ljudi s festivalskom ulaznicom.