Skladbe nikad ne dolaze na poklon: 4 skladateljske perspektive
Što ih „.dotiče", a što „.spotiče"? Što ih je motiviralo i vodilo pri skladanju, a što im je predstavljalo izazov?
Četvero naših skladatelja/-ica podijelili su s nama svoj proces prevođenja teme Prekinutih veza u djelo.
Lovro Stipčević
Fascinira me moć glazbe i njeni različiti utjecaji na ljude. Motivira me pomisao da i moja glazba može doprijeti do nekoga na taj način. Istraživanje i proučavanje spektra zvukovnih boja, kao i stvaranje kontrastirajućih tekstura u središtu je mojih umjetničkih interesa. Skladba Kaamos [Polarna noć] obiluje oscilacijama i prijelazima između lirskih i silovitih te nježnih i tmurnih zvučnih tekstura.
Pokušao sam povezati polazišnu točku s mojim boravkom u Finskoj koji je na svojevrstan način predstavljao prekid svjetlosti. Usred zime, kada prevladava tamno okruženje, često se povlačimo u sebe, u nutrinu, u smiraj. U skladbi je intencija prigliti spomenutu tamu ili možda bolje rečeno prikazati uzburkanost smirenja.
Glazbeno, jedan od najvećih izazova u stvaranju za MBZ 33 svakakao je bila komponenta elektronike uživo. Riječ je o djelu za ansambl i elektroniku uživo, u kojem je u dionici elektronike težište na istraživanju raznih audio manipulacija na instrumentima.
Lovrinu skladbu Kaamos izvest će defunensemble na koncertu Odjeci Sjevera.
///
Ivan Božičević
Vodstvo festivala odredilo nam je temu Prekinute veze – i dalo slobodu da je možemo tumačiti svatko na svoj način. To sam, nadam se i napravio; ipak, izgleda da spadam u grupu onih kreativaca koji vole imati neomeđenu, apsolutnu slobodu u odabiru inspiracije. Veoma pozitivno me je motivirala činjenica da je narudžba uključivala orgulje, instrument do kojeg mi je jako stalo i kojim se intenzivno bavim posljednjih nekoliko godina, a dodatak glasa i elektronike osigurao je dodatni kreativni impuls.
Ivanovu skladbu Everlasting Voices izvest će orguljašica Katarina Lamotte i sopranistica Marija Lešaja na koncertu Organum Vocale.
///
Marko-Juraj Žerovnik
Za nastanak mojih skladbi uvijek je potrebno barem dvoje - dvije krajnosti koji stvaraju konflikt, dvije ideje koje se međusobno nadmeću ili dvije misli koje si međusobno ne vjeruju. Takva se dva elementa zatim miješaju, nadmeću i stapaju na vrlo različite načine, ovisno o njihovoj prirodi, zvučnosti ili temporalnosti. Elementi se mogu spojiti kao malo mlijeka i crni čaj: u tom vrlo brzom procesu tvore se nevjerojatni oblici, koji odmah stvore novu stabilnu mješavinu. Ponekad se ti elementi ponašaju kao ulje i voda: izgleda kao da se miješaju, no na kraju se ipak razdvoje.
Svoje koncepte i inspiracije crpim iz svijeta oko sebe: bilo iz prirodnih zakonitosti ili pak popularne kulture. Mješavina ovih dvaju polova daje beskrajno mnoštvo nevjerojatnih kombinacija, te svaka moja skladba predstavlja jednu impresiju tog procesa. Samo skladanje započinje određivanjem osnovnih postavki, što je dakako i najzahtjevniji korak. Nakon toga se samo stvaranje glazbe odvija spontano, brzo i glatko. Međutim, skladbe nikad ne dolaze na poklon – uvijek se borim s njima ili za njih, te je svaka mala osvojena bitka. Koliko se na tom putu spotičem ili pak potičem često ovisi o drugim prilikama. Konkretno, skladba Coalescence bila je velika borba. Za mene predstavlja gotovo terapijsko iskustvo – izlazak iz mračnog tunela te dolazak do svjetla na kraju.
Skladbu Coalescence Marka-Juraja izvest će Cantus Ansambl na koncertu Meandriranja.
///
Sonja Mutić
Moj skladateljski proces često je postepen i spor, odvija se korak po korak. Svaka faza ovisi o sljedećoj; međusobno se oblikuju i utječu jedna na drugu na neočekivane načine. Istovremeno je kaotičan—ponekad zastane, postane frustrirajući i bolan. U tim trenucima moram osvježiti tijelo i um promjenom aktivnosti, misli i sadržaja kako bih mogla nastaviti dalje. U drugim pak trenucima, iznenadni naleti ideja zahtijevaju moju potpunu pažnju. Slijedim taj tok, čak i ako to znači žrtvovati san, hranu ili dnevni ritam života.
Obično sve počinje fascinacijom—zvukom koji me zarobi. Zatim se u potpunosti posvetim njemu: istražujem njegove slojeve, zurim u njega, okrećem ga poput razbijenog komadića stakla koji hvata svjetlost.
Moram zamisliti zvuk u prostoru. Od prvog dana moj um luta dvoranom Tvornice kulture u Zagrebu—promatra, procjenjuje, analizira… osjeća je.
U ovom djelu istražujem zvuk bas klarineta, šireći ga u svim smjerovima kroz instrumentalne teksture i elektroniku. Rezultat me često iznenadi—to je putovanje s nepredvidivim odredištem.
Sonjinu skladbu spektrum. spektra izvest će Hong Kong New Music Ensemble, ansambl Vertixe Sonora i violončelist Vid Veljak na koncertu Veze svjetova.
///
Naslovni vizual članka preuzet je iz sound reela skladateljice Sonje Mutić.