Prekinute veze kao polazište Muzičkog biennala Zagreb 2025
Najavljeno 33. izdanje
Novo, 33. izdanje Muzičkog biennala Zagreb (MBZ) najavljeno je i dijelom predstavljeno na danas održanoj press konferenciji u Muzeju prekinutih veza. Koncept nadolazećeg izdanja, temu kojom će se isto baviti kao i niz dodatnih elemenata predstavili su: Ivan Josip Skender, jedan od novoizabranih umjetničkih voditelja MBZ-a, Fanny Martin, nova izvršna direktorica Muzičkog biennala Zagreb, Iva Višak, baletna majstorica Baleta Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, maestro Pascal Rophé, šef dirigent Simfonijskog orkestra HRT-a te Antun Tomislav Šaban, glavni tajnik Hrvatskog društva skladatelja. Predstavljen je i novi vizualni identitet u autorstvu dizajnera Ivorina Vrkaša.
33. izdanje Muzičkog biennala Zagreb održat će se od 5. do 12. travnja 2025. na mnogobrojnim zagrebačkim lokacijama: KD Vatroslav Lisinski, Hrvatsko narodno kazalište, galerija Lauba, Zagrebačko kazalište mladih, Muzej suvremene umjetnosti, Pogon Jedinstvo, klub Močvara, u crkvama, kao i nekolicini napuštenih gradskih prostora. Kao polazište i preokupaciju MBZ 2025 istražuje temu Prekinute veze, primarno inspiriranu zagrebačkim Muzejom prekinutih veza. Ta će ideja biti integralni dio promišljanja te posljedično kreiranja programa novog izdanja. Naime, tradicija Muzičkog biennala Zagreb jest upravo prekid s tradicijom. U sljedećoj je godini cilj kroz stvaralaštvo, suradnju i okupljanja istražiti složene suprotnosti koje nakon svakog oblika prekida (re)definiraju naše pozicije te daljnji smjer i tijek kretanja.
Novo izdanje Muzičkog biennala Zagreb po prvi je put pod vodstvom čak tri nova umjetnička voditelja te pod upravljanjem još novije izvršne direktorice. Dakle, puno novina u starom festivalu. Vjerujem da će, kao i uvijek do sada tijekom više od 60 godina, program festivala odražavati aktualnosti u Hrvatskoj i u svijetu, odnosno donositi relevantnu glazbu u korelaciji s burnim vremenom u kojem živimo, uvodnu riječ dao je glavni tajnik Hrvatskog društva skladatelja Antun Tomislav Šaban. Potom je objavio dobitnika natječaja za Nagradu Milko Kelemen, Jurja Marka Žerovnika. Kao dobitnik ove nagrade za mlade skadatelje imat će priliku skladati novo djelo koje će u sklopu MBZ-a 2025. premijerno izvesti Cantus Ansambl.
Za izvršnu direktoricu MBZ-a početkom 2024. imenovana je Fanny Martin, međunarodna voditeljica projekata te interdisciplinarna producentica. S velikim uzbuđenjem pridružila sam se timu MBZ-a u kreiranju nadolazećeg izdanja, kao i kreiranju snažnih partnerstva na lokalnoj, regionalnoj i međunarodnoj razini. Ovo javno događanje koje uključuje press konferenciju te nedjeljni koncert ima dvije svrhe. S jedne strane nam interno služi kao proba – da testiramo ideje prije glavnog izdanja; s druge pak želimo stvoriti atmosferu i uzbuđenje oko nadolazećeg festivala. Želimo da publika i sama počne razmišljati o temi - Prekinutim vezama. U kakvom je ta tema odnosu s glazbom, festivalom i Zagrebom? Također, želimo pokazati da smo otvoreni za sve vrste suradnje: s lokalnim i regionalnim kulturnim kolektivima, turističkim partnerima i drugim međunarodnim festivalima. Iako tema festivala jesu Prekinute veze, mi zapravo gradimo one nove i jačamo one postojeće, izjavila je Fanny Martin.
Kako je 2023. izabrano novo umjetničko vodstvo, za izdanje 2025. programski koncept zajednički potpisuju skladatelji Ivan Josip Skender, Davor Vincze i Tomislav Oliver. Svi su oni i prijašnjih godina bili uključeni u festival, ali iz različitih perspektiva.
Ako razmišljamo o ideji 'prekinutih veza', ona se ne mora odnositi samo na odnos dvoje ljudi, već ju možemo staviti u globalni kontekst. Na primjer – umjetnici koji su otišli iz vlastite domovine stvaraju u novom okružju, umjetnost koja je prekinula s tradicijom, gradovi koji su prekinuli vezu sa svojom arhitekturom, veze između država koje su nasilno prekinute, a time i umjetničke suradnje..., izjavio je jedan od umjetničkih ravnatelja Ivan Josip Skender. Kad razmišljam o toj temi kao umjetnik, kao dirigent vezu s partiturom i glazbom u njoj upisanoj prekidam nakon izvedbe odnosno kad završi 'mikrokozmos' njenog trajanja, a kao skladatelj nakon što završim djelo. Povratak tim djelima može biti duboko intiman proces, poput kintsugi umjetnosti popravljanja razbijene keramike zlatom. U mnogim slučajevima to se odnosi na sve aspekte života, dodao je Skender.
MBZ 2025. je u završnim fazama pripreme. Naša vizija nastavlja se na nit vodilju tvorca Biennala, Milka Kelemena – dovesti u Zagreb novo i neistraženo, dati poligon našim lokalnim skladateljskim i izvođačkim snagama da se predstave na međunarodnoj pozornici te da glazba izvedena na MBZ-u nastavi živjeti kroz izvedbe stranih ansambala ili na festivalima izvan Hrvatske, zaključio je Skender. Program MBZ 2025. uključit će nastupe i predstavljanja umjetnika (ansambla, solista, skladatelja) iz SAD-a, Hong Konga, Australije, Kanade, Finske, Luksemburga, Poljske itd. Hrvatski umjetnici izvođači predstavit će se kroz ansambl Baleta i orkestra Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, Simfonijski orkestar HRT te Cantus Ansambl, ali i mnogo manjih sastava te solista.
Hrvatskim skladateljima omogućene su suradnje sa stranim ansamblima, a gostujući ansambl Pink Noise (SAD) održat će i radionicu sa studentima. Osim toga, majstorske radionice za skladatelje na Muzičkoj akademiji održat će renomirani predavači: George Lewis (SAD), Liza Lim (Australija), Pierre Jodlowski (Francuska, Poljska) te Mauro Lanza (Italija, Njemačka).
Po prvi put održat će se i popratni muzikološki simpozij koji će organizirati i moderirati muzikologinja međunarodne karijere Laura Emmery, čije je istraživanje usmjereno na glazbu 20. i 21. stoljeća te posttonalnu teoriju, s interdisciplinarnim pristupom koji se oslanja na filozofiju, književnu kritiku, kritičku teoriju i studije izvedbe.
33. izdanje MBZ-a bit će otvoreno 5. travnja 2025. premijernom izvedbom triju baleta pod zajedničkim nazivom Prekinute veze u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. Riječ je o eksperimentalnom i inovativnom projektu – naime, povjerenstvo zagrebačkog HNK u sastavu: nacionalni prvaci Irena Pasarić, Tomislav Petranović, Svebor Sečak te ravnatelj Baleta Massimiliano Volpini odabralo je koreografe za spomenute balete; Alessandra Giaquinta iz Njemačke, Dicksona Mbija iz Ujedinjenog Kraljevstva i Takuyu Sumitomo iz Japana, prvaka zagrebačkog Baleta, najavila je Iva Višak, baletna majstorica Baleta zagrebačkoga HNK. Vodstvo Muzičkog biennala odabralo je pak poljskog skladatelja Rafała Ryterskog.
Svi su oni dobili temu Prekinute veze na koju moraju usporediti i kombinirati glazbu i ples kroz stimulativni kreativni proces. Okupljeni oko teme rastanka, raspada i rasapa, umjetnici i umjetnice odgovaraju susretom, dijalogom i otvorenim eksperimentom. U procesu, njihov je zadatak sve slomljeno, fragmentirano i izlomljeno ponovno spojiti, stopiti nove kompozicije s novim koreografijama, pregovarati svoje autorske pozicije, napraviti spone između fraktura i pronaći zajedničke točke u oštrim kontrastima. Na mjestu prekida, u susretu, ponovno pronaći prostor za pregovaranje, prilagodbu i kompromis, tri preduvjeta ne samo za umjetnost, već i svaku novu ljubav, dodala je Iva Višak. Naša zadnja suradnja realizirana je 2015. predstavom Kraljevi bogova u koreografiji Pascala Touzeaua te na glazbu Ivane Kiš i Tomislava Olivera. Iznimno nas veseli da nakon deset godina naš Balet ponovno ima priliku sudjelovati u koprodukciji s ovim prestižnim festivalom.
Važno je istaknuti i kontinuiranu suradnju sa Simfonijskim orkestrom HRT-a, koja će ove godine uključiti izvedbu Sinfonie Luciana Berioa za osam glasova i orkestar i praizvedbu nove skladbe
Georgea Lewisa naručenu u partnerstvu s festivalom musikprotokoll. Kao šef dirigent orkestra HRT-a, ali i dirigent koji se novom glazbom bavi već 35 godina, smatram da je naša dužnost
imati privilegirano partnerstvo s Muzičkim biennalom Zagreb. Pored toga, izuzetno sam sretan što ćemo 100. rođendan Luciana Berija obilježiti uz izvedbu njegove nevjerojatne simfonije.
Slavni 3. stavak veličanstven je hommage svim skladateljima s početka 20. stoljeća te citira dijelove Ravela, Debussyja, Stravinskog i Mahlera, izjavio je šef dirigent Simfonijskog orkestra
HRT-a, maestro Pascal Rophé.
Kroz narednih godinu dana, ususret MBZ 2025., redovito će se održavati koncerti, rezidencije i razna događanja. Početak programskog istraživanja uoči novog izdanja MBZ-a službeno će
otvoriti koncert renomirane violinistice i multimedijalne umjetnice Dejane Sekulić (dejane sekulić) koji će se održati u nedjelju, 26. svibnja, u 20.00 sati u zagrebačkoj galeriji Lauba. Interrupted. Continued izvedba je koja se referira na različite vrste izmještanja ([e]migracijsko, obrazovno, emocionalno, osobno, društveno-kulturno). Kao neizbježan dio života, ono često sa sobom donosi osjećaj raskida ne samo s vanjskim svijetom, već i samim sobom. Međutim, ti prekidi samo su privremena stanja koja vode drugačijim načinima povezivanja. Prije samog koncerta, u 19.30 sati, održat će se razgovor s dejanom sekulić i umjetničkim vodstvom MBZ-a.
Koncert počinje u 20 sati, a od 21.00 sat slijedi after party. Ulaz na koncert je slobodan.