Simfonijski koncert za bebe i predškolsku djecu u Ljubljani

Predstavnici MBZ festivala za VELIKE malene posjetili su glavni grad Slovenije kako bi sudjelovali na Simfonijskom koncertu za bebe i predškolsku djecu koji je održan u okviru festivala zvuka Global SpecifiCity i trogodišnjeg europskog projekta B-AIR koji je nastao u suradnji devet partnerskih organizacija iz osam europskih zemalja, a čiji je nositelj Radio Slovenija.

 

Projekt istražuje ulogu zvuka i glazbe u razvoju i odgoju djece, što je jedna od temeljnih odrednica MBZ festivala za VELIKE malene, a ujedno se ovom važnom temom bavi i ovogodišnja biennalska uspješnica opera rosa (opera za bebe). Upravo smo se zbog spomenutih paralelnih interesa te srodnih projekata povezali s voditeljicom projekta B-AIR Saškom Rakef i ravnateljicom Centra za mlade Ribnjak Pavlicom Bajsić Brazzoduro (Centar je također jedan od partnera projekta B-AIR) kako bismo otvorili mogućnost potencijalne suradnje zagrebačkog festivala i Ljubljane. Prvi razgovor iniciran je već u Zagrebu tijekom manifestacije Knjige u krošnjama održane u parku Ribnjak, a gdje je gostovala i opera rosa.

Uslijedio je uzvratni posjet Ljubljani i izvedbi projekta Simfonija za bebe. Ovim se posjetom, sukladno MBZ manifestu, između ostalog radi na ostvarivanju dugoročnih ciljeva festivala te razmjeni programa kako bi se i u njegova naredna izdanja uključilo upravo malu djecu i njihove roditelje s ciljem razvoja i rada s publikom. Simfonija za bebe bila je tako odličan primjer spomenute prakse, ali i prilika da vidimo što na tom planu rade 'susjedi' te kako se možemo partnerski povezati.

 

Koncert Simfonijskog orkestra RTV Slovenije pod dirigentskom palicom Stevena Loya namijenjen bebama, predškolskoj djeci i njihovim roditeljima održan je 15. lipnja u Studiju 26 Radio Slovenije, a izvedene su skladbe Perpetuum mobile II Mateja Bonina i Defiance of the Glorious Children Svetlane Maraš.

Simfonijski koncert za bebe i predškolsku djecu bio je praznik dječjeg smijeha i njihovog ushita viđenim, poslušanim i doživljenim. Orkestar je bio postavljen kružno po cijelom prostoru te je čak i dirigent mijenjao pozicije tijekom koncerta, čime je svoj djeci otvarao mogućnost da ravnopravno i slobodno ulaze u interakcije s orkestrom, drugom djecom i ostalim odraslima u publici. Cijeloj se izvedbi u Studiju 26 Radio Slovenije pristupilo interdisciplinarno pa je tako nakon koncerta provedena anketa među roditeljima, a tijekom izvedbe zapisivane su reakcije pojedine djece.

Iako je taj istraživački dio uvjetovan samim propozicijama europskog projekta, podatci dobiveni na ovaj način bit će svakako vrijedna ostavština cijele B-AIR priče. Naime, osim ovog, prvi koncert održan je 21. siječnja (Tako tiho, Larisa Vrhunc), a zadnji je na rasporedu 7. listopada (Sense, Petra Strahovnik) pa će tako ukupno biti izvedena čak tri različita Simfonijska koncerta za bebe i predškolsku djecu.

 

I skladatelji Matej Bonin te Svetlana Maraš ovom projektu pristupili su specifično razmišljajući o najmlađoj publici u svakom segmentu njihovog stvaralačkog procesa – od ideje do realizacije. Tako je Bonin, jedan od najistaknutijih slovenskih skladatelja mlađe i srednje generacije u skladbi Perpetuum Mobile II promišljao mogućnost stvaranja bogatih zvučnih tekstura iz samo jedne monofone linije.

Kaže kako mu je u skladbi koja je namijenjena bebama najveći izazov bio „pronaći nešto osnovno, ali u isto vrijeme ne i jednostavno“. Taj cilj je i ostvario jer je skladba usmjerena na jednu liniju dočaravajući kaleidoskopske mijene u boji i teksturi zvuka kroz vrlo eksplicitno postavljanje instrumenata u kružnu formaciju, raspoređenih u najelementarnije skupine – grupu gudača, grupu limenih puhača, grupu udaraljki i grupu drvenih puhača.

Svetlana Maraš skladateljica je i zvučna umjetnica koja se bavi eksperimentalnom glazbom. Svoju je skladbu Defiance of the Glorious Children temeljila na snimkama dječjih improvizacija, proširenih i interpretiranih instrumentalnom izvedbom. To je ostvarila višekanalnom postavom zvučnika, podjelom orkestra na manje grupe te micanjem granice između publike i zvuka (publike i orkestra). Njezino djelo tako slavi kreativnost i maštovitost djece, poštujući njihov avanturistički stav u improvizaciji i stvaranju glazbe